Minik Kıyafetlerin Dev Pazarı…

0-14 yaş grubunda 25 milyon nüfusa sahip Türkiye gittikçe büyüyen bir çocuk giyim pazarına sahip. Hal böyle olunca bu alanda rekabet eden marka sayısı da günbegün artıyor. Peki, gün geçtikçe devleşen ve rakip sayısının hızla arttığı çocuk giyim pazarında yeni trendler neler? Markaların çocuk giyim alanındaki pazarlama stratejileri nasıl şekilleniyor?

Toplam nüfusun neredeyse 4’te 1’i 0-14 yaş grubunda olan Türkiye, çocuk giyim sektörü için büyük bir rekabet alanına dönüştü. Zira son yıllarda ulusal ve global giyim markaları, büyüklüğü neredeyse 14 milyar TL’yi bulan bu pazarda yer almak için bir biriyle yarışıyor. Anne-babaların markalı ürün tüketim bilincinin artması, iş yaşamında annelerin daha fazla yer alması, artan milli gelir gibi nedenler ailelerin göz bebeği çocukların harcamalarında da yükselişe neden oluyor. Öte yandan çocuğa yönelik alınan kıyafetlerin, bir süre sonra kullanılamaması, aileleri de ucuz ve kaliteli ürün arayışına yönlendiriyor. Bu sonuçtan yola çıkan giyim markaları da ürünlerini ucuz, kullanışlı, rahat, sağlıklı ve bol çeşitli üretiyor. Peki, Türkiye’de gün geçtikçe devleşen böylesi bir pazarda yükselen trendler neler? Markalar pazarda nasıl bir stratejiyle hedef kitlesine ulaşıyor?

12

Çocuk hazır giyim için 9.2 milyar TL’lik harcama yapıldı

 Ipsos Hazır Giyim Paneli’nden derlenen verilere bir göz atalım. Mart’17-Şubat’18 arası 12 aylık dönemde Türkiye’de haneler 0-16 yaş çocuk hazır giyimi için 9.2 milyar TL’lik harcama yaparken yaklaşık 395 bin adet ürün satın alındı. Önceki senenin verilerine göre alınan ürün adedi yüzde 6 azalırken, harcanan miktarsa yüzde 9 artış gösteriyor. Ipsos Hazır Giyim Paneli’nin verilerine göre 0-16 yaş grubu içerisindeki tüm yaş gruplarında harcama artışı gözlemlenirken, en çok artış 0-4 yaş grubundan geliyor. Haneler yıl boyunca ortalama 15 kere 0-16 yaş çocuk hazır giyim alışverişine giderken her bir alışverişte ortalama 32 TL harcıyor ve 1.4 adet farklı ürün alıyor.

En büyük pazar payı Ayakkabının

İpsos Hazır Giyim Tüketim Endeksi’ne göre harcamalar içerisinde pantolon yüzde 13 ile en çok payı alırken, onu yüzde 10 ile spor ayakkabı takip ediyor. Bir önceki seneye göre harcamalar içerisinde en çok pay artışı da 2 puanla spor ayakkabılarda yaşanıyor. Adet bazlı olaraksa çorap yüzde 18 payla ilk sırayı korurken, onu yüzde 12 payla t-shirt takip ediyor.

11

Çocuk giyim pazarı 14 milyar TL’ye ulaştı

1

Caner Uluğ Benetton Türkiye Pazarlama ve Ticari İlişkiler Direktörü

Toplam nüfusun neredeyse 4’te 1’lik bölümü 0-14 yaş grubunda olması bu kategoriyi giyim markaları için cazibeli ve potansiyelli bir hedef haline getiriyor. Çalışan anne sayısının ve milli gelirin artması, ebeveynlerdeki bebek/çocuk giyim-bakım bilincinin markalı ürünlerden yana olması ve organize markalı perakende ağının genişlemesi gibi gelişmelerin de çocuk alışveriş trendlerini ayrıca pozitif yansımaları görülüyor.

  •  Genç nüfus, devletin iç üretimi koruyucu önlem paketleri, yaygın perakende haritası, yoğun rekabet ve pahada yetişkin ürünlere göre nispeten daha ucuz konumlanmak gibi kritik gerçekler çocuk giyim pazarını hem uluslararası oyuncular hem de yerel markalar için cazibeli bir konuma getirdi.
  •  0-12 yaş grubuna stratejik bir açıdan bakan United Colors of Benetton, Türkiye pazarına 1985 yılında giren ilk yabancı perakende giyim markası. Tam 33 yıldır neredeyse tüm ürün, tip ve kategorilerinde çok geniş bir koleksiyonu 0-12 yaş gruplarıyla müşterilerimizi kapsamlı bir yelpazede buluşturuyoruz. Tüketiciyi çocuk yaşlarda yakalamış olmanın stratejik faydasını, marka hafızası olan sadık Benetton kitlesini mağazalarımızda gördükçe daha da iyi anlıyoruz.
  •  Renkli, payetli ve grafik baskılı modellerin her geçen sezon daha da ön plana çıktığını söyleyebilirim. Eşofman takımı, anorak, tayt, polo ve bisiklet yaka t-shirt gibi temel ve fonksiyonel ürün grupları koleksiyonların ana zeminlerini oluşturmaya devam ederken; dizayn moda ürünleri de (elbiseler gibi) ebeveynlerin tercihlerine yön vermeye başladı. Diğer taraftan; 10 yaş ve üzeri çocuklarsa artık kendi tercihlerini erkenden yapabilme istekleri doğrultusunda “teenage” tabir edilen, daha cool genç çocuk trendleri ışığında dizayn ürün beklentisine girerek markaların koleksiyon hazırlıklarına farklı geri bildirimler veriyor.
  •  2017 sonu itibarıyla tüm yaş grupları dahil toplam “Çocuk Giyim” pazarının 14 milyar TL’lik bir hacme ulaştığına inanılıyor. Pazar büyüklüğünün iki yıl içinde 15 milyar TL bariyerini aşması muhtemel olarak görülüyor.

Yetişkin trendleri çocuk koleksiyonlarını da şekillendiriyor

2

Büşra Miray Müftüoğlu Koton Pazarlama ve Görsel İletişim Müdürü

  • Giyim pazarını büyüten en büyük etkenlerden biri nüfus. Türkiye, genç nüfusun ve kent nüfusunun gün geçtikçe arttığı bir ülke. Yaklaşık 10 yıl önce Türkiye’de tekli mağazacılık, açık pazarlar ve bir kaç marka sektörü domine ediyordu. Globalleşmeyle birlikte hem sektör hacmi genişledi hem de markaların sundukları kategorilerde artış yaşandı. Rekabetin de güçlenmesiyle özellikle çocuk giyim üzerindeki çeşitlilik dikkat çekmeye başladı. Çocuk giyim markalarının farklı zevk ve segmentlere hitap eden ürünler ortaya koymasıyla da pazarda ciddi bir büyüme gerçekleşti.
  •  Çocuklar için yapılan alışverişleri ihtiyaçlar şekillendiriyor. Çocukların büyümesi ve hareketli yapılarıyla paralel olarak çok sık yeni giyim ihtiyacı doyuyor. Beden ölçüleri sık değişen bir çocuk için de yüksek fiyatlarla giyim alışverişinin yapılması çok ekonomik olmuyor.
  •  Tam bu noktada ulaşılabilir fiyatlı çocuk hazır giyim pazarı devreye giriyor. Çocukların giyim ihtiyaçlarının uygun fiyatlarla karşılanıyor olması, artan model ve koleksiyon çeşitlilikleri pazarı büyüten önemli etkenler arasında. Bugünkü çocukların sosyal hayatlarını düşünürsek okulda, sporda ve tatilde farklı kategoride kıyafetlere ihtiyaç duyuyorlar. Koton olarak tüm bunları en yeni tekniklerle çocuk ve bebek giyim kategorisinde mağazalarımızda sunuyoruz.
  •  Hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren dünyanın önde gelen tüm markaları, “Tek duraklı alışveriş” stratejisi doğrultusunda hareket ediyor. Bu doğrultuda tüketicilerin, giyim, aksesuar ve kozmetikle ilgili tüm ihtiyaçlarını aynı anda mağazalarından sağlanmasına önem veriliyor. Markalar ürün çeşitliliği sağlayarak tüm kategorilerde müşterilerini memnun etmeyi amaçlıyor. Bu noktada en büyük potansiyel çocuk kategorisinde bulunuyor.
  •  Yetişkin moda sektöründe ön plana çıkan tüm trendler yumuşatılıp süslenerek kids ve baby koleksiyonlarımıza yansıtılıyor. Aynı renkler, aynı detaylar, çocukların ruhuna ve beğenisine uygun hale getirilerek sezona sunuluyor. Bizim koleksiyonlarımızda genellikle renkler ve desenler başrolde. Sezonun öne çıkan detaylarını yansıtan rahat model ve kesimlerle sezon tasarımlarımızı oluşturuyor.

“Tek duraklı alışveriş” st ratejisinde çocuk kategorisi çok önemli

3

 

Maria ComfortDeFacto Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı

  •  Hazır giyim sektöründe faaliyet gösteren dünyanın önde gelen tüm markaları, “Tek duraklı alışveriş” stratejisi doğrultusunda hareket ediyor. Bu doğrultuda tüketicilerin, giyim, aksesuar ve kozmetikle ilgili tüm ihtiyaçlarını aynı anda mağazalarından sağlanmasına önem veriliyor. Markalar ürün çeşitliliği sağlayarak tüm kategorilerde müşterilerini memnun etmeyi amaçlıyor. Bu noktada en büyük potansiyel çocuk kategorisinde bulunuyor.
  •  Son yıllardan hızlı bir büyüme performansı sergileyerek hazır giyim alanında Türkiye’nin önemli markalarından biri olmayı başardık. Bu süreçte yenilikçi ve dinamik bakış açısıyla hareket ettik. Başta çocuk kategorisi olmak üzere tüm satış kanallarımızda uygun fiyatta, günün her anında kullanılabilecek ve yüksek kalitede ürün çeşitliliği sunduk.
  •  Dünya moda trendlerine uygun olarak tasarladığımız tüm gruplarımızda insan sağlığına önem veriyoruz. Ürünlerimizin kalitesiyle ilgili analiz ve laboratuvar süreçlerinde çok hassas davranıyoruz. Ayrıca çocuk kategorisinde yüzde yüz organik pamuktan üretilen koleksiyonlar hazırlıyoruz. Hiçbir kimyasal ürüne maruz kalmadan elde edilen pamuktan üretilen kumaşlarla hazırlanan koleksiyonlarımızla anne babaların güvenini kazandığımızı söyleyebiliriz.
  •  Tüketiciler, zaman kaybını büyük ölçüde azalttığı için e-ticareti daha çok tercih ediyor. Çocuk giyimde de e-ticarette satış trendi giderek artıyor. Lisanslı ürün pazarının artışına paralel olarak, lisanslı ürünlerin trendi devam ediyor. Çocuğun rahat edebileceği, konforlu ve aynı zamanda sağlıklı ürünler tercih ediliyor. Yine en önemli trendlerden biri olan ebeveyn-çocuk kombinleri ön plana çıkıyor.

 

Kaynak : Marketing Türkiye